غیبت - لبیک اللهم لبیک



بازدیدهای امروز: 7  بازدید
بازدیدهای دیروز: 0  بازدید
مجموع بازدیدها: 98984  بازدید
[ صفحه اصلی ]
[ وضعیت من در یاهو ]
[ پست'>mailto:alirgl63@yahoo.com">پست الکترونیک ]
[ پارسی بلاگ ]
[ درباره من ]

» لینک دوستان من «
» لوگوی دوستان من «
» آرشیو یادداشت ها «
» اشتراک در خبرنامه «

 

 

غیبت

غیبت 4

سرچشمه غیبت

             علل و عوامل غیبت از دیدگاه قرآن و روایات عبارتند از

   سوء ظن و تجسس ( شک )

ازمهمترین علل و عمامل گناه غیبت سو ظن وتجسس دراحوال و اسرار مردم است در قرآن در مورد سوء ظن داریم :

« ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمانها بپرهیزید چرا که بعضی از گمانها گناه است و

در کار دیگران تجسس نکنید »

اگر می خواهید غیبت نکنید باید سوءظن نداشته باشید و چنانچه بخواهید گرفتار سوء ظن نشوید باید درامور مردم جستجو نکنید ، پیامبراسلام در این مورد می فرماید :

« هرگاه به کسی بدگمان شدی آن را تصدیق مکن یعنی به صرف گمان چیزیرا باور مدار »

چه بسیار آبروها و استعدادها و لیاقتها که در اثریک سوء ظن جزئی و بی اساس بر باد رفت و مردم را از نتایج سرمایه های اجتماعی و الهی محروم ساخت با اینکه همه می دانیم آبرو وحیثیت مسلمان محترم است و چه بسا مطالب قطعی که بدون مجوز شرعی نمی شود اظهار کرد هبرسد به مطالب حدسی که هیچ گونه سند شرعی و عقلایی ندارد

      پیامبر اسلام می فرماید :

« خداوند خون ومال وآبروی مسلمان را محترم شمرده و سو ء ظن و شک به مسلمانان را تحریم فرموده است »

اصل صحت

  در برابر بد گمانی و شک ، اصل صحت قرار دارد ، یعنی انسان بایداعمال مومنان را حمل بر صحت کرده و تا می تواند کار آنان را به خوبی توجیه کند مگر آنکه تمام راهها برای توجیه بسته باشد .

روایات زیر در مورد سوء ظن قابل تامل است :

    کسی که بدبین است از همه وحشت دارد

     کسیکه زیاد در مورد گناهان فکر می کندگناهان او را به سوی خود می کشد

     برهر کس بد گمانی غلبه کند هر گونه صلح و صفا میان او و دوستانش از بین می رود

    سو ء ظن و بد گمانی نسبت به انسان نیکوکار بدترین گناه و زشت ترین ستم است

    داوری با استناد و اتکا به ظن و گمان از عدالت به دور است .

در ادامه به راههای جلوگیری از غیبت خواهیم پرداخت